ייעוץ ופיתוח ארגוני הינו תחום אשר התפתח יחד עם התפתחותם של מפעלים בעלי מורכבות מבנית ובהמשך גם בקרב עסקים, חברות וארגונים בעלי חטיבות, מחלקות מרובות וכמות עובדים רבה.
על מנת להשתלט כראוי על כמות העובדים העצומה, נדרשה יכולת ארגון אנשים (מנהלים ועובדים כאחד), כמו גם יכולת לניהול המכונות והתהליכים. דרישה זו בהשתלטות על הנעשה בארגון ובהתמודדות עם גודלו של הארגון ומשאביו עלתה מתוך הצורך להימנע מכאוס ומתוך שאיפה לשמירה על תפקוד מסודר ויעיל של הארגון בכלל ושל כלל חלקיו ומשאביו.
מטרתו העיקרית של הייעוץ הארגוני בימינו הינה סיוע והכוונה להנהלת הארגון בהבאתו להשגת תוצאות אופטימליות, ביעילות מקסימלית ובאמצעות ניהול והפעלה נכונים הן של המנהלים והן של העובדים, בעתות של צמיחה, שינוי או משבר. במהלך תהליך הייעוץ ויישומו יינתן ייעוץ למנהלים הבכירים של הארגון ויסופקו כלים והכוונה להפיכתו לגמיש ומסתגל, לבעל יכולת התמודדות עם משברים ומצבים בלתי צפויים ומתן תגובה מהירה למצבים אלו ולשינויים פנימיים וסביבתיים וכמו כן לבעל יכולת התאוששות בעת הצורך.